جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

سمیه شرافتی: درست یک هفته پیش بود که یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار رسیدگی به مشکلات مرزنشینان و حاشیه‌نشین‌های غرب کشور در خصوص بیماری وبا شد.

فخرالدین حیدری گفت: ‌مواردی از شیوع وبا با توجه به هم مرزی کردستان ایران با کردستان عراق در بانه و سردشت مشاهده شده است که افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند، تحت کنترل و درمان هستند.

این نماینده مجلس به مشکلات مرزنشین‌ها و حاشیه‌نشین‌ها و نبود امکانات مناسب از جمله آب شرب و برق و سیستم فاضلاب در حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه وزارت بهداشت و درمان در این راستا حساسیت  کافی نشان نمی‌دهد.

با این‌حال، واکنش وزارت بهداشت جز تکذیب و این‌که هیچ‌گونه نگرانی در مورد شیوع وبا در استانهای غربی کشور وجود ندارد، نبود. چنانکه تاکنون هم، در تمام موارد مشابه، همین رویه از سوی وزارت بهداشت در پیش گرفته شده‌بود و این‌بار هم جز این انتظار نمی‌رفت.

با این وجود و پس از انتشار خبر مشاهده چند بیمار مبتلا به وبا در مرزهای غربی کشور در ساعت‌های پایانی روز چهارشنبه، این‌بار، وزارت بهداشت طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ‌کدام از منابع ابتلای بیماران به این بیماری در کشور ما نبوده و تمام موارد بیماری مربوط به کشور عراق بوده است.

این درحالی بود که ایسنا، چهارشنبه شب، از تشکیل ستاد هدایت بحران در وزارت بهداشت خبر داد و حتی به نقل از این ستاد، نوشت که از 6 تا 19 شهریور‌ماه سال جاری، به مدت 14 روز، بررسی پزشکی در استان کردستان، حاکی از وجود 20 مورد شیوع وبا در شهرستان‌های بانه، مریوان و سرو‌آباد بوده است.

در گزارش ستاد بحران هم تاکید شده‌بود که افراد مبتلا، از میان افرادی هستند که به شکل قاچاق به کشور عراق مسافرت می‌کنند.

اما درست یک روز بعد از انتشار این خبر، وزارت بهداشت با توضیح این که موارد ابتلا به وبا عراقی بوده و برای درمان به ایران آمده‌اند، اعلام کرد: در رابطه با موضوع وبا تاکنون در این وزارتخانه ستاد بحرانی تشکیل نشده است.

این اطلاعیه، ستادی با نام ستاد هدایت بحران را در وزارت بهداشت و درمان جعلی خواند و اعلام کرد تاکنون از ابتلای ایرانی‌ها در استان‌های مرزی به این بیماری گزارشی دریافت نشده است: همه 20 مورد ابتلا به وبا مسافران ایرانی یا عراقی هستند که به کشور وارد شده‌اند و هیچ مورد ابتلای محلی به این بیماری‌ نداریم.

با این‌حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، روز گذشته، در مورد خبر شیوع وبا در استان کردستان به همشهری گفت: از 20 مورد ابتلا به وبا، 18 مورد در استان کردستان، یک مورد در کرمانشاه و یک مورد در آذربایجان غربی مشاهده شده است و بعضی‌از این افراد مسافران ایرانی و بعضی ‌هم عراقی بوده‌اند.

دکتر محمد مهدی گویا در ادامه با تاکید بر این که ستاد هدایت بحران مربوط به مرکز اورژانس کشور است نه وزارت بهداشت، می‌گوید: با این حال وزارت بهداشت پس از اعلام مواردی از ابتلا به وبا در سلیمانیه، کرکوک و اربیل عراق هشدارهایی به دانشگاه‌های علوم پزشکی استانهای غربی کشور داد که پس از آن هم به علت تردد غیر کنترل‌شده شهروندان ساکن روستاهای استانهای مرزی، مواردی از ابتلا به وبا در این استانها مشاهده شد.

وی با اشاره به اینکه با این وجود ماموران بهداشتی کشور در مرزهای رسمی با عراق، جهت جلوگیری از ورود وبا از این مناطق به داخل کشور مستقر شده‌اند، گفت: این واحدها تحت عنوان قرنطینه مرزی مستقر شده و بعد از ویزیت کامل، تحت آموزش‌های لازم در خصوص علایم و نشانه‌های بیماری،‌ چگونگی و نحوه مراقبت قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه تمام موارد ابتلا به بیماری‌ وبا در کشور شناسایی شده‌اند، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه از موارد مرگ و میر در داخل کشور بر اثر این بیماری نداشته‌ایم.

در حالی‌که آخرین اخبار رسیده از استان‌های شمالی عراق، حاکی از آن است تا‌کنون 7 هزار مورد اسهال شدید در منطقه گزارش شده و 10 نفر جان خود را از دست داده‌اند و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده در مجموع 2 میلیون و 800 هزار نفر در این منطقه در معرض خطر قرار دارند، حداقل توقع مردم، شاید این است که این‌همه آشفتگی در اطلاع‌رسانی نظام بهداشت و درمان کشور وجود نداشته‌باشد.

کد خبر 31401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز